Välkommen som hyresgäst hos oss!
För oss är det viktigt att du ska få en bra start i din lägenhet. Nedan följer lite tips på vad som gäller när det är dags att flytta in i nya bostaden. Kontakta oss gärna om du har några ytterligare frågor eller funderingar. Vi hoppas att du ska trivas!
Tillträde
Tillträde till din nya lägenhet sker enligt kontraktet. Det finns dock undantag – är den 1:e en röd dag är det första vardagen efter som gäller. Lägenheten ska vara slutbesiktigad innan du flyttar in. Utflyttande hyresgäst bokar tid för detta. Efter besiktningen kan du hämta nycklar på vårt kontor. Vid besiktningen upprättas ett protokoll där fel och brister noteras. En del av anmärkningarna kommer att åtgärdas medan vissa anmärkningar endast noteras för framtiden på besiktningsprotokollet, och lämnas utan åtgärd. Åtgärd av anmärkningar sker så fort vi kan, skulle du inte vara hemma när vi kommer går vi in med huvudnyckel.
Något som inte fungerar?
Är det något som inte fungerar i din lägenhet så ringer du till kontoret eller gör en felanmälan på Mina sidor. Vi är tacksamma om vi får gå in med huvudnyckel om du inte skulle vara hemma när vi kommer. Det underlättar för oss och vi kan då åtgärda felet så fort som möjligt!
Källsortering
I nästan alla våra fastigheter sorteras även matavfall. Tänk på miljön och gör även du en insats här! Att sortera är ett enkelt sätt att göra en insats för miljön. Funderar du över hur något ska sorteras? Här kan du få tips och även följa effekten av sorteringen i samtliga fastigheter, månad för månad.
Grovsopor tar vi inte hand om utan det får du själv forsla till återvinningscentralen.
Betala smidigt med e-faktura eller autogiro
Var tredje månad skickar vi ut hyresavier i pappersform till många av er hyresgäster. Det resulterar i en stor pappersåtgång och extrajobb för oss som skulle kunna användas till andra uppgifter. Välj istället att betala din hyra via e-faktura eller autogiro. Du slipper hålla koll på lappar och vi sparar papper – enkelt, bekvämt och miljövänligt!
- Du anmäler e-faktura via din Internetbank. Tänk på att det är avimottagaren som måste anmäla till sin bank. Nästkommande aviseringsperiod dyker fakturan upp direkt hos banken. Du godkänner betalningen som vilken e-faktura som helst.
- Vill du använda autogiro istället? Kontakta oss så får du en blankett att fylla i.
Sugen på att måla om?
Förändringar i lägenheten, som t.ex. målning och tapetsering, får inte ske utan vårt medgivande. Slå oss en signal först!
Lås dina förråd!
Vi vill också passa på att påminna om att det är viktigt att du som hyresgäst låser de förråd som hör till din lägenhet, så att ingen fyller dem med saker. Vid en eventuell avflyttning ansvarar du för att samtliga förråd som hör till din lägenhet är tömda och städade.
Skötsel av balkong/uteplats
Som hyresgäst är du skyldig att hålla god ordning på din balkong alternativt uteplats. Detta innebär bland annat att hålla städat och sköta om ev. egna planteringar. Om du hyr en lägenhet med uteplats kan du även behöva rensa ogräs samt sköta gräsmattan. Tänk på att uteplatserna är en del av miljön i hela området och god ordning kan därför skapa ökad trivsel för alla som passerar.
Övriga tips:
- Anmäl dig som ny abonnent för el (Öresundskraft) och ev. även fiber (Bjäre Kraft).
- Teckna en hemförsäkring.
- Om du har husdjur – tänk på att inte ha dem lösa. På detta sätt visar du hänsyn till dina grannar, som kan vara allergiska eller helt enkelt rädda.
OBS! Det är inte tillåtet att rasta sina husdjur på våra gårdar. - Vid skada i lägenheten p.g.a. rökning kan du bli ersättningsskyldig – vi uppmanar dig därför att inte röka inne i lägenheten.
- Glöm inte att göra en flyttanmälan hos Skatteverket, så din folkbokföringsadress uppdateras. Eftersändning skaffar du via Svensk Adressändring.